بهدفعات در سال ۲۰۱۹، هکرها به آن هجوم بردهاند و این، اتفاقی بسیار نگرانکننده است.
بعد از هرگونه رخنهی امنیتی، معمولا دادههای بهدستآمدهی هکرها که غالبا شامل اطلاعات شخصی کاربران زیادی است، در بخش پنهان و رمزنگاریشدهی اینترنت با نام دارک وب (Dark Web) ظاهر میشود. بازار فعلی حاکم بر دارکوب، چیزی شبیه همان وبسایتهای فعال در حوزهی تجارت الکترونیک است که روزانه از آنها خرید میکنیم، با این تفاوت که دارکوب محفلی برای انجام کارهای غیرقانونی، نظیر خریدوفروش موادمخدر و سلاح گرم و حتی اطلاعات دزدیدهشده، بهحساب میآید.
طبق گفتهی امیلی ویلسون، قائممقام بخش تحقیقات شرکت تربیوم لبز، ازآنجاکه امروزه شرکتهای بزرگ زیادی اطلاعات کاربرانشان را جمعآوری میکنند، هککردن این شرکتها و فروختن اطلاعات شخصی کاربران، به کاری پرسود برای هکرها تبدیل شده است. اجازه دهید بهطور ویژه به داستانی اشاره کنیم.
آنطورکه ویلسون ادعا میکند، هکری بهنام Gnosticplayers اخیرا اطلاعات شخصی صدهامیلیون نفر را در دارکوب برای فروش گذاشته است. او قسمتی از این اطلاعات را در دارکوب با قیمت ۱.۲۴۳۱ بیتکوین یا ۴٬۹۴۰ دلار برای فروش گذاشته بود.
ویلسون دراینباره ادامه میدهد:
دارکوب مواداولیهی لازم برای راهاندازی امپراتوری مبتنی بر جرم و جنایت دراختیار کلاهبرداران قرار میدهد. موضوع موردبحث ما، موضوع حساسی همچون دزدی هویت افراد است؛ افرادی که در بین آنها حتی کودکان هم دیده میشوند.
فاششدن اطلاعات شخصی میتواند عواقب بدی برای افراد بهدنبال داشته باشد؛ درحالیکه شمار زیادی از مردم چنین چیزی را قبول نمیکنند. درواقع، سخت است بهخود بقبولانیم که چگونه رخنهای امنیتی که به افشای اطلاعات دههامیلیون آدم منجر میشود، میتواند روی شخص خاصی اثر بگذارد.
از همینرو دَن پترسون، نویسندهی اصلی این مقاله، بههمراه گراهام کیتس، یکی از همکارانش، با مراجعه به شرکت تربیوم لبز، از آنها درخواست کردند با ورود به دارکوب، اطلاعات شخصیشان را جستوجو کنند. بهگفتهی پترسون، اطلاعاتی که از او و همکارش در دارکوب موجود بود، آنها را بهشدت حیرتزده کرده است.
ظاهرا در پی رخنهی امنیتی قدیمی، برخی از دادههای شخصی حساس گراهام کیتس همچون شمارهی تأمین اجتماعی، شمارهی کارت اعتباری، تاریخ تولد و حتی آدرس منزل او فاش شده و در دارکوب دردسترس بود. خوشبختانه بیشتر اطلاعات فاششدهی کیتس به آدرس قبلی او مربوط میشدند و او دیگر از آنها استفاده نمیکرد. بااینحال، نکتهی عذابآور اینجا است که اطلاعات شخصی او و هزاران کاربر دیگر، با قیمت فقط ۶۹ دلار برای فروش گذاشته شده بود.
باوجوداین، ظاهرا دَن پترسون مثل همکارش خوشاقبال نبوده است. براساس گفتههای او، تربیوم لبز توانسته نام و آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی او را در وبسایتی بهنام Black Stuff در دارکوب پیدا کند؛ اطلاعاتی که ظاهرا پترسون همچنان از آنها استفاده میکند. او میگوید در مواردی حتی مختصات جغرافیایی مکانهایی که در آن حضور داشته نیز فاش شده است.
بااینحال، خوشبختانه اطلاعاتی از محل سکونت فعلی او در دارکوب موجود نبود. البته طبق گفتههای ویلسون، همان دادههای قدیمی نیز دادههایی ارزشمند بهحساب میآیند. درواقع، مجرمان میتوانند با استفاده از دادههای قدیمی، از عادتهای شما باخبر شوند و برای مثال بفهمند کجا کار میکنید یا محل سکونتان در کجا قرار دارد.
شرکت آلمانی راکت اینترنت، سرمایهگذار آلمانی بسیاری از استارتاپهای کوچک و بزرگ جهان، در سال ۲۰۱۹، تعداد شرکتهای بیشتری نسبتبه سال ۲۰۱۸ تأسیس خواهد کرد. سرمایهگذاران این شرکت، نگرانیهایی پیرامون عملکرد آن در سالهای اخیر داشتند، اما بههرحال اکثر شرکتهای تحت مالکیت راکت اینترنت، امروز در مسیر عرضهی عمومی هستند یا سهام آنها عرضه شده است.
اولیور سامور، مدیر اجرایی راکت اینترنت، برنامهریزی برای تأسیس شرکتهای بیشتر در سال ۲۰۱۹ را تأیید کرد. او در مصاحبهای با خبرنگاران، این خبر را اعلام کرد، اما جزئیاتی از اهداف دقیق یا تعداد شرکتهای مورد نظر به زبان نیاورد. البته، در میان برنامههای راکت اینترنت، نام ۳ استارتاپ بیش از سایر به چشم میخورد: Expertlead، پلتفرمی که در پیدا کردن فریلنسرها به شرکتها کمک میکند، B2B Food Group که در زمینهی تأمین غذا برای کسبوکارها فعالیت دارد و Instafreight که خدمات رزرو حملونقل انجام میدهد.
بههرحال، مدیر اجرایی راکت اینترنت در صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که آنها، برنامههایی جدی با هدف تأسیس شرکت از استارتاپهای فوق ندارند. بهعلاوه، او سرمایهی ذخیرهی شرکت را ۲ میلیارد یورو بیان کرد که نشاندهندهی عدم جذب سرمایه در سال گذشته است. سامور در ادامه گفت که بازار فناوری با سرعت زیادی حرکت میکند و شرکتش برای تصاحب فرصتهای جدید باید سرمایههای بیشتری جذب کند.
راکت اینترنت اعلام کرد که سهمش در شرکتهای تجارت الکترونیک Global Fashion Group و Jumia، بهعلاوهی ۲۰۰ استارتاپ شخصی کوچک دیگر، به ۱.۲ میلیارد یورو میرسد. سامور، سرمایهگذاری در این شرکتها را ۴۰۰ میلیون یورو بیان کرد. بهعلاوه، او گفت که دو سوم از داراییهای راکت در شرکتهای خصوصی، به شرکتهای کوچک مربوط میشود.
راکت اینترنت، در شرکتهای غذایی HelloFresh و Delivery Hero نیز سهام دارد. همچنین، وبسایتهای خدمات نوسازی خانه مانند Westwing و Home24 میزبان آنها هستند. همهی شرکتهای مذکور، در سالهای گذشته بهصورت عمومی در بازارهای سهام عرضه شدهاند.
Jumia، پلتفرم تجارت الکترونیکی راکت اینترنت در آفریقا است. آنها ماه گذشته برای عرضهی عمومی سهام در نیویورک اقدام کردند که احتمالا ارزش شرکت را به ۱.۶ میلیارد دلار یا بیشتر برساند. از دیگر شرکتهایی که احتمالا بهزودی در بازار سهام عرضه میشوند نیز میتوان Global Fashion Group را نام برد.
مایکروسافت اخیرا با ادوبی قرارداد همکاری امضا کرد تا نرمافزارهای فروش و بازاریابی خود را بیشازپیش با آنها هماهنگ کند. همین روند، به ردموندیها امکان میدهد تا سیلزفورس را در رقابتهای نرمافزاری پشتسر بگذارند. تیموتی هوران، تحلیلگر Oppenheimer اعتقاد دارد پیروزی برای غول نرمافزاری دور از دسترس نخواهد بود. او بررسیهای خود را طی یادداشتی به مشتریان شرکت ارائه کرد.
ارزش سهام مایکروسافت در سال ۲۰۱۹، تا امروز رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرد که نسبت به سال گذشتهی میلادی، مجموع رشد ۳۰ درصد را نشان میدهد. رشد ارزش سهام شرکت، بهخاطر توسعهی خدمات و افزایش فروش در بخش آژور و همچنین، توانایی آنها در فروش حق اشتراک سرویسOffice 365 بود. فروش آژور نسبت به سال گذشته، ۷۶ درصد رشد داشت.
هوران در یادداشت خود میگوید که مایکروسافت، بیشاز همیشه برای تحول دیجیتال آماده است. او اظهارنظر خود را دقیقا پس از خبر همکاری ردموندیها با ادوبی در یکپارچهسازی سرویسهای فروش و بازاریابی ارائه کرد. مایکروسافت با سرویس Dynamics CRM و ادوبی با Experience Cloud در همکاری جدید، دادههای خود را با هم به اشتراک میگذارند و به لینکدین متصل میشوند (شرکتی که مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد). تحلیلگران اعتقاد دارند هدف اصلی این غولهای نرمافزاری از همکاری، گرفتن سهم بازار از غول خدمات CRM یعنی سیلزفورس بوده است.
کسث ویس، تحلیلگر مورگان استنلی قبلا صحبتهایی شبیه به هوران داشت. او نیز گفته بود که مایکروسافت با ورود هرچه بیشتر به حوزههای نرمافزاری، میتواند سودددهی بالایی را در سال جاری میلادی تجربه کند.
مدیران مورگان استنلی، چندی پیش گزارشی را بهصورت پیشبینی بازار فناوری ارائه کرده بودند که رشد ۴.۶ درصدی را برای بودجهی بازار فناوری اطلاعات تخمین میزد. پیشبینی جدید آنها، نسبت به گزارش سهماههی قبل (۴.۸ درصد) کاهش داشت. بههرحال، همان رشد نیز نشاندهندهی فرصتهای عالی برای شرکتهای فعال در حوزهی فناوری اطلاعات است که مایکروسافت بهعنوان یکی از پیشگامان، فرصت خوبی برای بهرهبرداری از آن دارد.
نتفلیکس چند روز پیش در گفتوگو با وبسایت ورج تأیید کرد از هفتهی گذشته، بهصورت رسمی پشتیبانی از ایرپلی را در پلتفرمش متوقف کرده است. این شرکت دلیل توقف پشتیبانی از ایرپلی را نوعی «محدودیت فنی» اعلام میکند؛ البته ظاهرا این محدودیت آنگونه نیست که فکر میکردیم.
اپل اخیرا با بسیاری از برندهای سازندهی تلویزیون برای پشتیبانی محصولات آنها از ایرپلی ۲ بهتوافق رسیده است؛ بدینترتیب، این شرکتها در آینده بهروزرسانی جدیدی برای تلویزیونهای ۲۰۱۹ خود منتشر خواهند کرد تا پشتیبانی از ایرپلی ۲ آغاز شود. بااینحال، ظاهرا موضوع یادشده برای نتفلیکس مشکلآفرین است.
آنطورکه نمایندهی بزرگترین سرویس استریم فیلم و سریال دنیا میگوید، ایرپلی ۲ اپل شناسهی دیجیتالی ندارد و این، یعنی به نتفلیکس اجازه نمیدهد نوع دستگاه مقصد را بفهمد. نتفلیکس همانطورکه پیشتر گفته، بهدنبال این است که بهترین تجربهی ممکن را روی دستگاههای مختلف به کاربرانش ارائه دهد. طبیعتا وقتی این پلتفرم نتواند نوع دستگاه را شناسایی کند، نمیتواند ارائهی بهترین تجربه به کاربر را تضمین کند.
بهدلیل همین موضوع، نتفلیکس اخیرا پشتیبانی از ایرپلی را متوقف کرده است. نمایندهی نتفلیکس دراینباره میگوید:
ما نمیتوانیم [ازطریق ایرپلی] نوع دستگاه مقصد را شناسایی کنیم؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم پشتیبانی از ایرپلی را متوقف کنیم.
توقف پشتیبانی از ایرپلی، یعنی کاربران ستاپباکسهای اپل تیوی دیگر نمیتوانند محتوای نتفلیکس را ازطریق ایرپلی تماشا کنند.
درادامه، بیانیهی رسمی نتفلیکس را دراینباره مشاهده میکنید:
ما همواره میخواهیم مطمئن شویم کاربرانمان صرفنظر از اینکه از چه دستگاهی استفاده میکنند، تجربهی فوقالعادهای از نتفلیکس داشته باشند. با دردسترس قرارگرفتن ایرپلی برای تولیدکنندگان شخص ثالث، دیگر نمیتوانیم نوع دستگاه مقصد را ازطریق ایرپلی شناسایی کنیم. بهعبارتِدیگر، نمیتوانیم تشخیص دهیم دستگاه مقصد اپل تیوی است یا خیر. این، یعنی نمیتوانیم بهترین تجربهی ممکن را برای کاربرانمان تضمین دهیم. ازاینرو، تصمیم گرفتیم پشتیبانی نتفلیکس را از ایرپلی متوقف سازیم تا ازاینطریق مطمئن شویم استانداردهایمان برای مشاهدهی محتوای باکیفیت همچنان حفظ میشود. کاربران میتوانند ازطریق اپلیکیشن داخلی نتفلیکس در اپل تیوی و دیگر دستگاهها، همچنان به سرویس ما دسترسی پیدا کنند.
براساس گزارش منتشرشدهی وبسایت MacRumors، صفحهی پشتیبانی نتفلیکس هماکنون بهروزرسانی شده و این عبارت در آن بهچشم میخورد: «بهدلیل محدودیتهای فنی، پشتیبانی از ایرپلی در نتفلیکس متوقف شده است».
بااینحال فراموش نکنید این ماجرا اندکی عجیب و تأملبرانگیز بهنظر میرسد؛ زیرا مشکل یادشده اینگونه نیست که مثلا این فناوری با سرویس نتفلیکس کار نکند؛ بلکه تمام ماجرا به سلیقهی نتفلیکس برمیگردد. درواقع، ظاهرا نوع دستگاه مقصد برای نتفلیکس آنقدر اهمیت دارد تا قابلیت محبوب پشتیبانی از ایرپلی را متوقف سازد.
شاید بتوان موضوع یادشده را بدینصورت تحلیل کرد که نتفلیکس آمادگی رویارویی با سیل عظیمی از تلویزیونهای مجهز به ایرپلی ۲ را نداشت. افزونبراین، ظاهرا این شرکت بهروزرسانی منابع داخلی خود برای پشتیبانی بهتر از ایرپلی را کار منطقی و درستی نمیداند. البته حتی این امکان وجود دارد که توقف پشتیبانی از ایرپلی موقتی باشد و پس از برطرفشدن مشکلات، ایرپلی دوباره به نتفلیکس برگردد. نمایندهی نتفلیکس به وبسایت ورج گفته برطرفشدن این مشکل تاحدزیادی به اپل بستگی دارد. این درحالی است که کوپرتینوییها تاکنون از اظهارنظر دراینباره خودداری کردهاند.
بدون توضیح بیشتر، میتوانیم این موضوع را از دیدگاه دیگری نیز بررسی کنیم. باورکردن این موضوع سخت نیست که نتفلیکس بهدلیل اقدامهای اخیر اپل برای راهاندازی سرویس فیلم و سریال با پشتوانهی قدرتمند، تصمیم گرفته باشد اندکی با این شرکت سختگیرانه برخورد کند. گرچه نتفلیکس رسما این موضوع را انکار کرده، درهرصورت امکان این اتفاق هم وجود دارد.
بااینحال، هم اپل و هم تولیدکنندگان تلویزیونهای هوشمند در پی آن هستند تا بتوانند تلویزیونهای جدید مجهز به ایرپلی ۲ را به تعداد زیادی از کاربران بفروشند؛ بنابراین، ساخت ایرپلی برای پشتیبانی نتفلیکس از آن، جزو منافع اپل است. پس، اگر واقعا کلید حل مشکل در دست اپل است، چرا کوپرتینوییها نخواهند آن را برطرف کنند؟
در پی رسانهایشدن خبر توقف پشتیبانی نتفلیکس از ایرپلی، تئوری جدید و داغی در بین کاربران شکل گرفته است: شروع رقابت جدی بین اپل و نتفلیکس در حوزهی استریم. فراموش نکنید نتفلیکس جزو یکی از شرکتهای مهمی بود که که به سرویس اپل تیوی پلاس ملحق نشد و بدینترتیب، بهصورت رسمی ترجیح داد بهعنوان رقیب مستقیم این سرویس فعالیت کند.
البته، این نخستینباری نیست که ایجاد نوعی جنگ سرد در بین این دو شرکت را شاهد هستیم. این شرکتها در پی آن هستند تا حاکم بیچونوچرای بازار استریم فیلم و سریال باشند. چنین جنگهایی فقط به اپل و نتفلیکس منتهی نمیشود. مدتی پیش بود که آمازون پس از سهسال پشتیبانی از کرومکست گوگل، بهصورت رسمی پشتیبانی از آن را متوقف کرد.
مایکروسافت پس از مدتها انتظار، سرانجام نخستین نسخهی آزمایشی اج کرومیوم را در دسترس کاربران قرار داده است. درواقع شب گذشته (۱۹ فروردین) بود که ردموندیها اولین بیلدهای Canary (بهروزرسانی روزانه) و Developer (بهروزرسانی هفتگی) مرورگر اج کرومیوم را برای نسخهی ۶۴ بیتیسیستمعامل ویندوز ۱۰ در دسترس قرار دادند.
این بیلدها هماکنون ازطریق وبسایت مایکروسافت اج اینسایدر برای دانلود در دسترس هستند. مقامات رسمی مایکروسافت گفتهاند که قصد دارند بهزودی بیلد بتا و همچنین بیلدهای مخصوصویندوز ۷، ویندوز ۸.۱ و مک را نیز منتشر کنند.
بیلدهای منتشرشده قرار نیست نسخهی نهایی مرورگر اج را نشان دهند؛ این بیلدها در حقیقت شامل ویژگیهای کلیدی این مرورگر هستند و بیشتر برای گرفتن بازخورد از کاربران، در دسترس آنها قرار گرفتهاند. بنابراین اعمال تغییراتی در رابط کاربری، زبانهای پشتیبانیشده و همچنین قابلیتهای کلی در نسخهی نهایی اج، قطعی بهنظر میرسد.
درضمن بیلدهای اولیهی مایکروسافت اج، برای بهرهمندی از ویژگیهای جالبی نظیر اسکرول نرم در صفحات، بهنیهسازی نشدهاند؛ همچنین فعلا در این بیلدها امکان نوشتن روی نمایشگر وجود ندارد و قابلیتهای دیگری نظیر اجرای فایلهای PDF فعال نشدهاند. در حال حاضر، اج مبتنی بر کرومیوم تا حد بسیار زیادی شبیه مرورگر گوگل کروم بهنظر میرسد و برخی تفاوتها مثل فید خبری MSN در آن دیده میشود.
فراموش نکنید که این نسخهها بیشتر مخصوص توسعهدهندگان هستند و همچنین برای آندسته از کاربران بهدرد میخورند که نمیتوانند بیشتر از این برای کار با اج صبر کنند؛ بااینحال همانطور که پیشتر ذکر کردیم، تجربهی نهایی اج مبتنی بر کرومیوم قطعا تفاوتهای درخورتوجهی با این نسخههای آزمایشی خواهد داشت. این نسخهها بههیچوجه برای کاربرانی که بهصورت روزمره از مرورگرها برای وبگردی استفاده میکنند، منتشر نشدهاند.
پیشبینی میکنیم که در تاریخی نامشخص در تابستان پیشرو، مایکروسافت برخی ویژگیهای دیگر را به این مرورگر اضافه و درنهایت نسخهی بتای آن را منتشر کند. بدون شک نسخهی بتا، شباهت بسیار بیشتری به نسخهی نهایی مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم خواهد داشت.
اگر پیگیر اخبار بوده باشید، میدانید که طی هفتهی اخیر، نسخهای از این مرورگر در برخی انجمنهای خارجی فاش شد و شماری از کاربران نسبت به نصب آن اقدام کردند. از همینرو، در صفحهی نصب نسخهی آزمایشی اج، از کسانی که نسخهی فاششده را دانلود کردهاند، تقاضا میشود که آن را از روی سیستم خود پاک کنند. گرچه نسخهی فاششده بهخوبی روی ویندوز ۷ کار میکرد، اما مایکروسافت فعلا ترجیح داده است نسخهی آزمایشی مرورگرش را برای سیستمعامل موردبحث در دسترس قرار ندهد.
کسانی که از نسخهی فعلی اج استفاده میکنند (نسخهی مبتنی بر EdgeHTML)، میتوانند فعلا بدونمشکل از آن برای وبگردی بهره بگیرند؛ زیرا مایکروسافت فعلا تاریخ پایان کار رسمی نسخهی فعلی اج را اعلام نکرده است. درضمن کاربران نسخههای اندروید و iOS اج میتوانند بدون مشکل از مرورگر خود استفاده کنند؛ چرا که مرورگر اج در سیستمعاملهای یادشده مبتنی بر موتورهای رندرینگ WebKit و Blink است، نه EdgeHTML.
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ بود که مقامات مایکروسافت پس از انتشار برخی شایعاتِ ضدونقیض، بهصورت رسمی اعلام کردند که میخواهند مرورگر اج را با استفاده از موتور کرومیوم بازسازی کنند تا از این طریق مرورگر یادشده سازگاری بهتری با فضای وب داشته باشد.
دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ در صورت نصب این بیلد، لطفا تجربیات خود را با زومیت و دیگر کاربران در میان بگذارید.