شرکت آلمانی راکت اینترنت، سرمایهگذار آلمانی بسیاری از استارتاپهای کوچک و بزرگ جهان، در سال ۲۰۱۹، تعداد شرکتهای بیشتری نسبتبه سال ۲۰۱۸ تأسیس خواهد کرد. سرمایهگذاران این شرکت، نگرانیهایی پیرامون عملکرد آن در سالهای اخیر داشتند، اما بههرحال اکثر شرکتهای تحت مالکیت راکت اینترنت، امروز در مسیر عرضهی عمومی هستند یا سهام آنها عرضه شده است.
اولیور سامور، مدیر اجرایی راکت اینترنت، برنامهریزی برای تأسیس شرکتهای بیشتر در سال ۲۰۱۹ را تأیید کرد. او در مصاحبهای با خبرنگاران، این خبر را اعلام کرد، اما جزئیاتی از اهداف دقیق یا تعداد شرکتهای مورد نظر به زبان نیاورد. البته، در میان برنامههای راکت اینترنت، نام ۳ استارتاپ بیش از سایر به چشم میخورد: Expertlead، پلتفرمی که در پیدا کردن فریلنسرها به شرکتها کمک میکند، B2B Food Group که در زمینهی تأمین غذا برای کسبوکارها فعالیت دارد و Instafreight که خدمات رزرو حملونقل انجام میدهد.
بههرحال، مدیر اجرایی راکت اینترنت در صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که آنها، برنامههایی جدی با هدف تأسیس شرکت از استارتاپهای فوق ندارند. بهعلاوه، او سرمایهی ذخیرهی شرکت را ۲ میلیارد یورو بیان کرد که نشاندهندهی عدم جذب سرمایه در سال گذشته است. سامور در ادامه گفت که بازار فناوری با سرعت زیادی حرکت میکند و شرکتش برای تصاحب فرصتهای جدید باید سرمایههای بیشتری جذب کند.
راکت اینترنت اعلام کرد که سهمش در شرکتهای تجارت الکترونیک Global Fashion Group و Jumia، بهعلاوهی ۲۰۰ استارتاپ شخصی کوچک دیگر، به ۱.۲ میلیارد یورو میرسد. سامور، سرمایهگذاری در این شرکتها را ۴۰۰ میلیون یورو بیان کرد. بهعلاوه، او گفت که دو سوم از داراییهای راکت در شرکتهای خصوصی، به شرکتهای کوچک مربوط میشود.
راکت اینترنت، در شرکتهای غذایی HelloFresh و Delivery Hero نیز سهام دارد. همچنین، وبسایتهای خدمات نوسازی خانه مانند Westwing و Home24 میزبان آنها هستند. همهی شرکتهای مذکور، در سالهای گذشته بهصورت عمومی در بازارهای سهام عرضه شدهاند.
Jumia، پلتفرم تجارت الکترونیکی راکت اینترنت در آفریقا است. آنها ماه گذشته برای عرضهی عمومی سهام در نیویورک اقدام کردند که احتمالا ارزش شرکت را به ۱.۶ میلیارد دلار یا بیشتر برساند. از دیگر شرکتهایی که احتمالا بهزودی در بازار سهام عرضه میشوند نیز میتوان Global Fashion Group را نام برد.