قالب های فارسی وردپرس 3

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 3

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

هفت پتنت فیسبوک که می‌تواند موجب نگرانی کاربران باشد

از زمان شروع فعالیت عمومی فیسبوک در سال ۲۰۱۲، هزاران پتنت توسط این شرکت به ثبت رسیده‌اند. یکی از این پتنت‌ها به استفاده از دوربین جلو جهت تحلیل حالات چهره و تشخیص حالاتی همچون بی‌حوصلگی یا تعجب از مطالب دیده شده در صفحه‌ی شخصی فیسبوک مربوط می‌شود. یکی دیگر از این پتنت‌ها از میکروفون گوشی شما استفاده می‌کند تا تشخیص دهد مشغول تماشای کدام برنامه‌ی تلویزیونی هستید. پیش‌بینی این‌که آیا در آینده ازدواج خواهید کرد و وضعیت مالی‌تان چگونه خواهد بود و حتی ثبت میزان خواب افراد از جمله مواردی هستند که در این پتنت‌ها به چشم می‌خورند.

بررسی صدها پتنت ارائه شده توسط فیسبوک نشان می‌دهد که این شرکت در اندیشه‌ی بررسی تمام جنبه‌های زندگی کاربران بوده است؛ جنبه‌هایی اعم‌ از این که کجا هستید، با چه کسی وقت می‌گذرانید، آیا درگیر یک رابطه‌ی احساسی هستید، در مورد کدام برندها و سیاستمداران صحبت می‌کنید و غیره. این شرکت حتی تلاش کرده پتنتی را به ثبت برساند که به پیش‌بینی زمان مرگ دوستان شما مربوط می‌شود.

فیسبوک

در عین حال، شرکت تحت هدایت مارک زاکربرگ بارها و بارها اعلام کرده که پتنت‌های ارائه شده توسط آن‌ها به معنی برنامه‌ریزی جهت ارائه‌ی محصولاتی مرتبط با پتنت‌ها نیست. آلن لو که به‌عنوان معاون، مشاور دوم و ریاست بخش مالکیت معنوی فیسبوک به ایفای نقش پرداخته در این رابطه می‌گوید:

اغلب فناوری‌های مشخص شده در این پتنت‌ها در هیچ‌کدام از محصولات ما به کار نرفته‌اند و در آینده نیز به کار نخواهند رفت.

 علی‌رغم انتقادات شدید وارد شده به سیاست‌های حریم خصوصی این شرکت و تعهد زاکربرگ برای بهبود این سیاست‌ها؛ پتنت‌های این شرکت تنها نشان دهنده‌ی تعهد زاکربرگ و همکارانش نسبت به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران است. یکی از اساتید حقوق دانشگاه نیویورک به‌نام جیسون شولتز در این رابطه می‌گوید:

مجموعه پتنت‌های یک شرکت به‌منزله‌ی نقشه‌ای است که نشان می‌دهد فناوری‌های یک شرکت به چه سمتی می‌روند.

در ادامه با هفت پتنت فیسبوک آشنا می‌شویم که نشان می‌دهند این شرکت در اندیشه‌ی جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی شما بوده است.

روابط عاطفی / Emotional Relations

خواندن روابط شما

یکی از پتنت‌های فیسبوک به پیش‌بینی این مسئله مربوط می‌شود که آیا درگیر یک رابطه‌ی عاطفی هستید یا خیر. برای این کار دفعات بازدید شما از صفحه‌ی شخصیِ دیگر کاربران، تعداد افراد دیده شده در تصویر پروفایل‌تان و درصد دوستانی که از جنس مخالف هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شخصیت / Personality

طبقه‌بندی شخصیت شما

یکی دیگر از این پتنت‌ها پیشنهاد می‌کند تا از مطالب ارسالی و پیام‌های شما برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی شما استفاده گردد. در این روش ویژگی‌هایی همچون میزان برون‌گرایی، آزاداندیشی یا ثبات روحی شما تعیین می‌شود و از این ویژگی برای تعیین اخبار یا تبلیغات مناسب برای کاربر استفاده می‌شود.

پیش‌بینی آینده / Predicting Future

پیش‌بینی آینده

فیسبوک در یکی از پتنت‌های خود در اندیشه‌ی استفاده از مطالب ارسالی، پیام‌ها، تراکنش‌های کارت اعتباری و داده‌های مکانی شما بوده تا بتواند مهم‌ترین اتفاقات زندگی همچون تولد، مرگ یا فارغ‌التحصیلی را پیش‌بینی کند.

شناسایی دوربین / Camera ID

شناسایی دوربین شما

اهالی منلوپارک در یکی دیگر از پتنت‌های خود در فکر استفاده از ویژگی‌های خاص یک دوربین بوده‌اند. برای مثال، پیکسل‌های معیوب و خراش‌های لنز دوربین شما می‌توانند به «امضای» آن دوربین تبدیل شوند. از این ویژگی‌ها در الگوریتمی استفاده می‌شود که مشخص می‌کند چه افرادی از دوربین شما برای ارسال تصاویر استفاده می‌کنند. چنین مسئله‌ای نشان‌دهنده‌ی آشنایی شما با آن اشخاص است؛ حتی اگر در گذشته با این افراد ارتباطی نداشته‌اید. همچنین، استفاده‌ی مشترک از یک دوربین توسط شما و دوست‌تان، می‌تواند نشان دهنده‌ی رابطه‌ی نزدیک شما با وی باشد.

گوش دادن به محیط / Environmental Listening

گوش دادن به محیط اطراف

از جمله‌ پتنت‌هایی که درخواست ثبت آن توسط فیسبوک داده شده است، می‌توان به استفاده از میکروفون برای شناسایی برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد که کاربران تماشا می‌کنند. علاوه بر این، پتنت مورد بحث به تشخیصِ بسته شدن صدای تلویزیون در زمان پخش آگهی‌های تبلیغاتی نیز اشاره می‌کند. در این پتنت از الگوی تداخل الکترونیکی ایجاد شده توسط کابل برق تلویزیون هم برای حدس زدن این‌که چه برنامه‌ای در حال پخش است استفاده می‌شود.

کارهای روزمره / Daily Tasks

ثبت کارهای روزمره‌ی شما

یکی دیگر از پتنت‌هایی که تقاضای ثبت آن توسط فیسبوک داده شده است، به فعالیت‌های روزانه‌ی کاربران مربوط می‌شود. بر اساس این ایده، فعالیت‌های ثابت کاربران طی هفته ثبت شده و اگر تغییری در آن ایجاد شود اعلانیه‌ای به دیگر کاربران ارسال شده و آن‌ها را از این تغییر آگاه می‌سازد. علاوه بر این، در این پتنت، جهت شناسایی محل زندگی کاربر، موقعیت مکانی وی در نیمه‌شب‌ها چک می‌شود.

تعیین مکان / Location Tracking

شناسایی عادات کاربران

در پتنت شناسایی عادات کاربران، پیشنهاد شده تا رابطه‌ی میان موقعیت مکانی گوشی شما و دوستان‌تان تشخیص داده شود. از این طریق می‌توان مشخص کرد که با کدام‌یک از دوستان‌تان مراودات نزدیک‌تری دارید. همچنین، در این پتنت پیشنهاد شده تا ساعات بی‌حرکت ماندن گوشی شما تشخیص داده شود؛ از این روش می‌توان برای تعیین مدت زمان خواب کاربران استفاده کرد.

در برخی موارد، شرکت‌ها از پتنت‌ها به‌عنوان ابزاری دفاعی استفاده می‌کنند. آن‌ها پتنت‌هایی را به ثبت می‌رسانند تا در مسیر توسعه‌ی فناوری‌های جدید، رقبا را شکست دهند؛ هرچند ممکن است خودشان نیز قصد استفاده‌ی عملی از این پتنت‌ها را نداشته باشند. چنین مسئله‌ای ممکن است در رابطه با برخی از پتنت‌های فیسبوک نیز صادق باشد. بسیاری از این پتنت‌ها در رابطه‌ با جمع‌آوری، تحلیل، به‌کارگیری و دسته‌بندی اطلاعات شخصی جهت ارائه به آگهی‌دهندگان است؛ بر اساس الگوی تجاری فیسبوک، چنین کاری برای ادامه‌ی بقای فیسبوک حیاتی است. در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۹۹ درصد درآمد فیسبوک از محل تبلیغات کسب شده بود.

فیسبوک

مادامی که فیسبوک به جمع‌آوری اطلاعات شخصی می‌پردازد، باید مراقب این مسئله نیز باشیم که ممکن است در مواردی از اطلاعات جمع‌آوری شده جهت مقاصدی متفاوت از تبلیغات هدفمند استفاده شود. از میان چنین مقاصد شومی می‌توان به جهت‌دهی عقاید رای‌دهندگان و تغییر احساسات کاربران اشاره کرد. به گفته‌ی جنیفر کینگ، مدیر بخش حریم‌خصوصیِ مصرف‌کنندگان در مرکز اینترنت و جامعه‌ی دانشگاه حقوق استنفورد، چنین کاری می‌تواند «نتایجی ملموس» با خود به همراه آورد.

دیگر شرکت‌ها نیز پتنت‌هایی را به‌ثبت رسانده‌اند که می‌توانند موجب تعجب یا وحشت کاربران شوند. در این میان می‌توان به دست‌بند ویژه‌ی ردیابی کارکنان انبارهای آمازون و خرس عروسکیگوگل اشاره کرد که به دوربین و میکروفون مجهز است.


گوگل برای راه‌اندازی سرویس استریم بازی، استودیو‌های بازی‌ سازی را خریداری می‌کند

اوایل امسال، شایعاتی منتشر شد که از ساخت سرویس استریم بازی‌های ویدیویی با نام یتی (Yeti) توسط گوگل حکایت می‌کرد. درست مانند سرویس‌هایی مانند انویدیا جی‌فورس ناو (NvidiaGeforce Now) و پلتفرم‌های مشابه، کاربران می‌توانند به واسطه‌ی سرویس یادشده با سخت‌افزارهای پایین‌رده و بر بستر اینترنت، به انجام بازی‌های مدرن بپردازند. حال وب‌سایت کوتاکوعلاوه بر تأیید گفته‌های پیشین، جزئیات جدیدی را نیز درباره‌ی پروژه‌ی جدید غول جستجو منتشر کرده است.

براساس گفته‌های کوتاکو، این پلتفرم در کنار طراحی سخت‌افزار مخصوص، همچنان در مرحله‌ی توسعه قرار دارد؛ از آن جهت که در سخت‌افزار موردنیاز، لزومی به استفاده از قطعات گران‌قیمت و رده‌بالا وجود ندارد، احتمالاً شاهد برچسب قیمتی پایینِ آن باشیم. این احتمال داده می‌شود که کروم‌کست‌های فعلی با دریافت به‌روزرسانی، قادر به تعامل با این سرویس باشند و نقش سخت‌افزار ذکرشده را برای کاربران ایفا کنند. در گفتگو با شخصی که آشنایی بالایی با این پروژه داشت، وی‌ درباره‌ی این سرویس گفت:

تصور کنید که عنوان ویچر ۳ را تنها در یک زبانه‌ی مرورگر گوگل کروم بازی کنید.

با این حال، تاکنون بارها و بارها بر همگان ثابت شده که م,فقیت یک پلتفرم گیمینگ به عناوینی که در آن ارائه می‌شود، بستگی دارد. براساس گزارشات، گوگل نیز برای دستیابی به این مهم نه تنها با توسعه‌دهندگان و ناشران بزرگ این صنعت در حال گفتگو است؛ بلکه احتمالاً در صدد خرید برخی از استودیوهای بازی‌سازی است.

تاکنون هیچ اطلاعاتی از زمان معرفی و عرضه‌ی این سرویس به بیرون درز نکرده است؛ اما با توجه به این موضوع که شرکت‌ ساکن مانتین‌ویو برای معرفی محصولات سخت‌افزاری خود، هر سال رویدادی را در ماه اکتبر برگزار می‌کند؛ نمی‌توان زمان دیگری را برای معرفی این سرویس غیر از اکتبر متصور شد.

گیت لب با مهاجرت به پلتفرم ابری گوگل از آژور مایکروسافت خداحافظی کرد

تصاحب گیت‌هاب توسط مایکروسافت، باعث ناخشنودی بسیاری از کاربران متن باز گیت‌هاب شد؛ به‌طوری که حدود ۱۰۰ هزار نفر از کاربران آن به‌دلیل همین نارضایتی به گیت‌لب، سرویس رقیب گیت‌هاب مهاجرت کردند. اکنون گیت‌لب در حال جابجایی مخازن کُد خود از سرویس رایانش ابریمایکروسافت آژور به پلتفرم ابری گوگل (GCP) است.

اندرو نیودیگیت، مدیر پروژه‌ی مهاجرت گیت‌لب به گوگل، توضیح ‌می‌دهد که هدف شرکت متبوع از این برنامه، به‌منظور بهبود عملکرد و اتکاپذیری آن است. مهاجرت گیت‌لب به پلتفرم ابری گوگل، به‌طور مشخص به‌دلیل اعتقاد آن به ابزار متن باز Kubernetes گوگل است. گیت‌لب باور دارد که «Kubernetes قابلیت اطمینان بیشتری در پروژه‌های وسیع» ایجاد می‌کند. اشتیاق گیت‌لب به Kubernetes به‌دلیل متن باز بودن، مسلما GCP را به انتخاب طبیعی این شرکت تبدیل کرده است. گذشته از این، Kubernetes اختراع گوگل است و GKE (Google Kubernetes Engine) قوی‌ترین و کامل‌ترین پشتیبانی را دارد.

بعد از اینکه مهاجرت از آژور به سرویس ابری گوگل انجام شد، گیت‌لب با انتقال ناوگان کاری خود به سیستم Kubernetes با استفاده از سیستم مدیریت و ارکستراسیون GKE، پایداری و مقیاس‌پذیری وب‌سایت GitLab.com را بهبود خواهد داد، این فرآیند از چارت‌های Cloud Native گیت‌لب نیز سود خواهد برد که هم‌اکنون با GitLab 11.0 در وضعیت بتا به‌سر می‌برند.

برای تحقق این هدف، گیت‌لب از محصول خود تحت عنوان Geo استفاده می‌کند. Geo به کاربران اجازه‌ی ساخت نمونه‌ی آینه‌ای کامل و Read-Only را از منابع خودشان می‌دهد. این نمونه‌ها می‌توانند برای شبیه‌سازی و آزمایش پروژه‌ها و همینطور مهاجرت پروژه‌های گیت‌لب به‌کار روند. گیت‌لب تصمیم به مهاجرت را به‌خاطر فاصله‌گرفتن از مایکروسافت اتخاذ نکرده است؛ بلکه پیش از تصاحب گیت‌هاب توسط مایکروسافت روی این پروژه کار می‌کرد.

نیودیگیت بسیار پیش از نهایی‌سازی قرارداد مایکروسافت و گیت‌هاب چنین نوشت:

ما سایت Geo دومی تحت عنوان gprd.gitlab.com برای گیت‌لب روی پلتفرم ابری گوگل راه‌اندازی کرده‌‌ایم که از یک کپی پشتیبان به‌روز از ۲۰۰ ترابایت اطلاعات گیت‌لب و ۲ ترابایت اطلاعات وابسته در PostgreSQL نگهداری می‌کند. در ابتدا به‌طور موازی پروژه‌ی دیگری را نیز با نام Git LFS برای بارگذاری فایل‌ها به راه انداختیم که البته این پروژه به مخازن ذخیره‌ی ابری گوگل انتقال یافته‌ است.

به‌دلایل منطقی، گیت‌لب ایستگاه مخزن ابری us-East1 پلتفرم ابری گوگل را در کارولینای جنوبی استفاده می‌کند. در حالی‌ که مرکز داده‌ی آژور US East 2 در ویرجینیا قرار دارد. یک فاصله‌ی ۸۰۰ کیلومتری یا به تعبیر سرعت نوری، ۳ میلی‌ثانیه‌ای میان این دو مرکز وجود دارد که باعث ایجاد ۳۰ میلی ثانیه زمان پینگ بین دو ایستگاه می‌شود. نیودیگیت ادامه می‌دهد:

به‌خاطر حجم بسیار بالای داده‌‌ای که باید بین آژور و GCP‌ هم‌گام شود، ابتدا نگران تاخیر و ریسکی بودیم که در این فاصله‌ی زیاد برای انتقال Geo پیش می‌آمد. پس از آزمایش اولیه، پی بردیم که تاخیر شبکه و پهنای باند تنگنایی برای انتقال داده محسوب نمی‌شود.

همزمان با مهاجرت گیت‌لب به پایگاه ذخیره ابری گوگل CGS، گوگل نیز اجرای ذخیره‌سازی فایل‌ها و اطلاعات را مدیریت کرده، این میزان برابر با ۲۰۰ ترابایت داده است. گیت‌لب تاکنون این فایل‌ها را روی سرورهای NFS خود با سیستم Network File System ذخیره می‌کرد. NFS از تکنولوژی (SPOF (Single Point of Failure بهره می‌برد که در مقیاس‌های بزرگ کار را سخت می‌کند. با مهاجرت به CGS، گیت‌لب از قابلیت‌های چند ناحیه‌ای بودن و افزونگی ایجاد شده میان آن‌ها بهره خواهد برد که به نوبه‌ی خود دسترسی به گیت لب را بهبود می‌بخشد و SPOF را از بین می‌برد.

پروژه‌ی Gitaly، سرویس Git RPC گیت‌لب، بخشی از همین خلاقیت است. تلاش این پروژه برای حذف SPOF پیش‌نیاز مهاجرت به Kubernetes گوگل است. طبق گفته‌ی نیودیگیت اولویت اساسی گیت‌لب اطمینان از محافظت تمامی داده‌های کاربران این شرکت است. او می‌گوید:

ما زمانی از خودمان رضایت کامل داریم و مطمئنیم که تمام وظایف اصلی و مهم خود را انجام داده‌ایم که هیچ ریسکی بابت از دست رفتن داده‌های کاربران وجود نداشته باشد و محیط جدید ما روی پلتفرم ابری گوگل برای حجم زیاد کار آماده باشد.

گیت هاب در برابر گیت لب؛ مقایسه دو سرویس رایج مدیریت مخزن گیت

گیت‌هاب، پس از اینکه توسط مایکروسافت خریداری شد، کاربران زیادی را از دست داد؛ تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان عضو گیت‌هاب در واکنش به این اقدام مایکروسافت با این ذهنیت که این شرکت با اعمال سلیقه‌ی خود سرویس مذکور را به نابودی خواهد کشاند، راهی سرویس جایگزینی به نام گیت‌لب شدند. گیت‌لب که اخیرا سرویس ابری خود را از مایکروسافت آژور به گوگل کلود منتقل کرده است، این روزها توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. در این مطلب به بررسی و مقایسه‌ی اجمالی این دو مخرن گیت مبتنی بر وب خواهیم پرداخت.

گیت

گیت نرم‌افزارِ کنترلِ نسخه‌ای است که به منظور ثبت سوابق تغییرات اعمال‌شده در فایل‌ها در گذر زمان طراحی شده است. به بیان دیگر، سیستم کنترل نسخه‌ای با این مفهوم است که تمام دایرکتوری‌های گیت در یک رایانه، مخزنی کامل با تاریخچه‌ی کامل پروژه است و تنها وضعیت فعلی فایل‌ها را نمایش نمی‌دهد.

گیت هاب

یک میزبان مخزن گیت مبتنی بر وب برای کنترل نسخه است که از محبوبیت بالایی بین توسعه‌دهندگان برخوردار است. این سرویس نوعی سیستم کنترل نسخه‌ی توزیع‌ یافته است. یعنی در این سیستم تغییرات هر نسخه در رایانه‌ی تمام توسعه‌دهندگان قابل دسترسی هستند. گیت‌هاب در کنار مدیریت کد منبع گیت، ویژگی‌های کارآمد دیگری نیز دارد. می‌توانید در وبسایت گیت‌هاب یک کپی از مخزن خود را آپلود کنید. این سرویس به توسعه‌دهندگان امکان همکاری و کار روی پروژه از نقاط مختلف دنیا را می‌دهد. این مهم از طریق در نظر گرفتن مکان مرکزی برای مخازن محقق شده است. بر خلاف نرم‌افزار گیت که صرفا محیطی شبیه به داس برای اجرای دستورات دارد، گیت‌هاب ویژگی‌هایی مانند رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب و قابلیت ایجاد درخواست اعمال تغییرات را را ارائه می‌دهد و امکان مرور تغییرات و بحث و تبادل نظر با هم‌تیمی‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

گیت هاب

انواع مخازن گیت هاب

گیت‌هاب برای مخازن عمومی حساب‌های کاربری رایگان و برای مخازن خصوصی (غیرقابل مشاهده برای عموم) حساب‌ها کاربری پولی ارائه می‌کند. مخازن عمومی گیت‌هاب به صورت رایگان از پروژه‌های متن‌باز میزبانی می‌کند. با این‌که تمامی بازدیدکنندگان اعم از ثبت‌نام شده و ثبت‌نام نشده امکان مشاهده‌ی مخازن عمومی را دارند، تنها اعضای این سایت می‌توانند به گفتگو، ساخت و مدیریت مخازن و همکاری در پروژه‌ها بپردازند و تغییرات پیشین پروژه‌ها را بررسی کنند. گیت‌هاب اینترپرایز (Github Enterprise) خدمت دیگری از این سرویس است که مخصوص شرکت‌های تجاری توسعه‌ی نرم‌افزار و برای انجام پروژه‌های کلان طراحی شده است.

تاریخچه

سایت گیت‌هاب در آوریل سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد. این سایت به زبان روبی و بر بستر Rails و Erlang توسط شرکت گیت‌هاب نوشته شد. شرکتی که بنیان‌گذاران و برنامه‌نویسان آن تیم پرستون ورنر، کریس وانستراس و پی‌جی هایت بودند. بر اساس گزارش‌های اخیر، سرویس گیت‌هاب هم‌اکنون بیش از ۲۸ میلیون توسعه‌دهنده دارد که این تعداد بیش از ۸۵ میلیون مخزن را در این سایت ایجاد کرده‌اند. این آمار چشمگیر، گیت‌هاب را به یکی از بزرگترین مخازن سورس کد تبدیل کرده است. از جمله شرکت‌های مطرحی که از گیت‌هاب استفاده می‌کنند و سیاست متن‌باز را رعایت می‌کنند می‌توان به گوگل، ادوبی، توییتر، پی‌پال، لینکدین، یاهو و فیسبوک اشاره کرد.

ویژگی‌ها

برچسب زدن

گیت‌هاب بسیار فراتر از یک مکان برای ذخیره‌ی مخازن گیت است. از جمله قابلیت‌های دیگر گیت‌هاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویژگی اختصاصی پیگیری مشکلات با امکان برچسب زدن و مشاهده‌ی میزان پیشرفت
  • امکان ارسال درخواست اعمال کد یا بررسی و نظر دادن
  • بررسی و مدیریت آسان تیم‌ها به واسطه‌ی دریافت تغییراتی که در پروژه اعمال شده است
  • امکان لینک دادن به مشکلات از طریق منشن کردن افراد و تیم‌ها
  • قابلیت ضمیمه کردن فایل به سادگی کشیدن و رها کردن از دسکتاپ
  • هایلایت کردن کدهای دستوری با پشتیبانی قواعد بیش از ۲۰۰ زبان برنامه‌نویسی
  • پشتیبانی از فرمت‌هایی مانند STL 3D، فایل‌های CSV و نقشه‌های GeoJSON در مرورگر

گیت لب

همانند گیت‌هاب، گیت‌لب نیز یک سرویس مدیریت مخزن گیت مبتنی بر وب است که امکان همکاری اعضای تیم در یک پروژه‌ی کدنویسی جهت کدنگاری، تست، کپی‌برداری و ویرایش را فراهم می‌کند. همچنین، کدهای نگارش شده قابلیت تلفیق شدن با پروژه‌های موجود را دارند. در خصوص سایر ویژگی‌های گیت‌لب می‌توان به مدیریت بی‌نقص مخزن گیت، دستورالعمل‌ها، گزارش فعالیت‌ها، بررسی کدها و پیگیری مشکلات اشاره کرد. شرکت گیت‌لب علاوه بر اینکه مانند گیت‌هاب از حساب‌های کاربران خود میزبانی می‌کند، امکان استفاده از سرورهای متفرقه را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. چشم‌انداز گیت‌لب در زمان تأسیس این بود که تمامی افراد بتوانند در ساخت محتوای دیجیتال همکاری مشارکت کنند.

گیت لب

انواع مخازن گیت‌لب

گیت‌لب چهار نوع یا نسخه از مخازن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  • گیت‌لب نسخه‌ی کامیونیتی: رایگان؛ میزبانی رایگان به همراه پشتیبانی جامعه‌ی توسعه‌دهندگان
  • گیت‌لب نسخه‌ی اینترپرایز: پولی؛ میزبانی و پشتیبانی به همراه تعدادی ویژگی اضافه‌تر نسبت به نسخه‌ی کامیونیتی
  • Com : رایگان؛ امکان استفاده از نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) برای مخازن عمومی و خصوصی، پشتیبانی در صورت پرداخت هزینه
  • io: راهکاری که گیت‌لب نسخه‌ی کامیونیتی با اینترپرایز را به صورت موقت و اجاره‌ای در اختیار می‌گذارد.

ویژگی‌ها

داشتن قابلیت‌هایی نظیر اجازه دسترسی‌ها، دسترسی و محافظت از شاخه‌ی کدها، گیت‌لب را در بین مخازن گیت موجود به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است. هرچند که نمی‌توان تصاحب گیت‌هاب توسط مایکروسافت را در این اتفاق بی‌تأثیر دانست.

شاخه محافظت شده

گیت‌لب تمام امکانات گیت‌هاب را شامل می‌شود و علاوه بر آن‌ها کنترل بیشتر تیم‌ها روی مخازن را ممکن می‌سازد. برخی ویژگی‌های اضافه‌ی گیت‌لب در مقایسه با گیت‌هاب عبارتند از:

  • رابط کاربری ساده و آسان گیت‌لب که امکان دسترسی به همه چیز از جمله پروژه‌ها، جدیدترین پروژه‌ها و کاربران را در یک صفحه فراهم می‌کند.
  • کد اسنیپت که امکان به اشتراک‌گذاری بخش کوچکی از یک پروژه به جای کل آن را در اختیار می‌گذارد.
  • شاخه‌های حفاظت‌شده که گونه‌ی جدیدی از محرمانه نگه داشتن کد است و به واسطه‌ی آن می‌توانید امکان دخل و تصرف در کدها را به افراد خاصی محدود کنید.
  • سطوح دسترسی که به کاربران این امکان را می‌دهد که به سایر هم‌تیمی‌های خود اجازه‌هایی فراتر از خواندن و نوشتن را بدهند.
  • نشانگرهای پیشرفت بهبودیافته که علاوه بر قابلیت نشان دادن سطح پیشرفت توسعه‌دهنده، امکان تنظیم به عنوان نشانگر سطح پیشرفت گروه را نیز به کاربران می‌دهد.
  • وضعیت «کار در حال انجام» که از تلفیق کد با پروژه‌های ناتمام جلوگیری می‌کند.
  • ضمیمه کردن فایل‌ها مانند کامنت‌ها به هر نوع از ارتباطات در گیت‌لب          
  • دسترسی به منابع داخلی در گیت‌لب؛ به واسطه‌ی این امکان جالب توسعه‌دهندگان یک شرکت می‌توانند به راحتی به سایر پروژه‌های آن شرکت دسترسی داشته و آن‌ها را به اشتراک بگذارند و از مهارت‌های یکدیگر در انجام پروژه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

مقایسه‌ی گیت هاب با گیت لب

مقایسه گیت هاب و گیت لب

سطوح دسترسی

هر دو سرویس به کاربران امکان اختصاص مجوزهای مختلف را به منظور تعیین نقش افراد در پروژه می‌دهند.

امکام ضمیمه کردن در مسائل (Issues)

می‌توانید هر فایلی که می‌خواهید را به طرح مسئله‌ یا کامنت خود در گیت‌لب اضافه کنید؛ اما این امکان در گیت‌هاب وجود ندارد.

محافظت از کار در حال انجام

عنوان «کار در حال انجام» یا Work in Progress از تلفیق کد کامل شده با کامل‌نشده جلوگیری می‌کند.

دسترسی به منابع‌ داخلی

این ویژگی منحصر به گیت‌لب به توسعه‌دهندگان امکان مرور و اشتراک‌گذاری سایر پروژه‌های فعال در شرکت را می‌دهد تا افراد بتوانند از مهارت‌های یکدیگر استفاده کنند.

پیگیری مسائل (Issue Tracking)

ابزار پیگیری مسائل گیت‌لب از همتای آن در گیت‌هاب قدرتمندتر عمل می‌کند و رابط کاربری گیت‌لب در مقایسه با گیت‌هاب ساده‌تر و کار با آن آسان‌تر است.

افزایش بازدیدکننده سایت

اگه شما هم یه سایت یا تارنگار شخصی دارید لابد میزان بازدید از سایتتون براتون خیلی اهمیت داره. حتی اگه مخاطب خاص هم داشته باشید و بازدید زیاد از سایت یا وبلاگتون، واستون اهمیتی نداشته باشه لا اقل واسه گرفتن پیج رنک بالا از گوگل هم که شده باید یه طوری خودتون رو توی نتایج جست و جوهای پیوسته گوگل بالا بکشید. در صدر بودن عنوان وبلاگ یا سایت شما تو گوگل حداقل حسنی که داره اینه که مخاطب شما با جستجوی واژه ها و عبارت های مرتبط با سایت یا وبلاگ شما آسان تر به طرف سایت یا تارنگار شما هدایت میشه. درون این مطلب می خوام به زبون خیلی ساده واسه افزایش بازدیدکننده و پیج رنک یه مسیر حل صد در صد عملی رو بگم.


 


ممکنه شما واسه افزایش بازدیدکننده گذرگاه های زیادی رو امتحان کرده باشید اما به نتیجه مد نظر نرسیده باشید... این مقاله رو لغایت پایان بخونید لغایت سایتی رو بهتون معرفی کنم که یک افزایش بازدید و شدامد ابدی برای سایتتون بیارید.



حتماً از فواید افزایش بازدید در گوگل  و ترافیک سایت هشدار دارید؛ افزایش شدامد که داشته باشید ، رتبه تون درون الکسا بالا می ره ، رتبه تون داخل گوگل بالا می ره و...


راه های زیادی در نت وجود داره که میشه بازدید یک وبلاگ یا سایت رو بالا برد؛ موتور های جستجو ، تبلیغ در سایت ها، فروم ها و ... ولی هیچ کدوم از این ها نمی تونن بازدید بالای سایت شما رو تضمین کنن. نمی تونن به طور قطع بگن که ما در ازای گرفتن این مبلغ و ارائه این خدمات برای شما مثلاً روزانه 1000 بازدیدکننده می فرستیم. سرانجام هم پشیمون میشید که مبلغی رو به سایتی پرداخت کردید ولی اون بازدیدکننده ای که انتظار می رفت رو نداشتید.


خلاصه می کنم... من منظور دارم سایتی خارجی رو بهتون معرفی کنم که اگر یه ناچیز وقت بذارید، شدامد سایتتون تضمینه.

شما داخل این سایت باید ذیل مجموعه بگیرید؛ اگر بتونبد دست کم زیر مجموعه رو توسط بیارید می تونید درون سایت هایی که در این سایت عضو هستند لینک داشته باشید ... نیاز نیست شما کاری سپریدن بدید ؛ فقط لینکتون رو در پنل کاربری سایت ثبت می کنید و هر وقت تونستین اون تعداد زیر گردآور رو بدست بیارید، سایت خودش به صورت خودکار لینک شما رو در سایت هایی که گفتم به نمایش می گذاره. سایت های عضوی که لینک شما در اونها پیمان می گیره خارجی هستن و پیج رنک بالایی دارند.

شاید قبل خودتون بگید: بازدیدکننده خارجی که به درد من نمی خوره... تا بفهمه سایت من فارسیه زودی میره!

اشتباه نکنید... بازدیدکننده خارجی ممکنه به محض اینکه وارد سایت شما بشه و متوجه بشه که سایت فارسیه، سایت رو ترک کنه؛ ولی اصلاً ورود بازدیدکننده به سایت شما مهم نیست ... سایت های عضوی که لینک شما در اون ها قرار می گیره، محبوبیت و پیج رنک بالایی دارند و قرارگیری لینک شما در چنین سایت هایی باعث بالا رفتن بک لینک شما میشه .

اولین و مهم ترین عاملی هم که در دادن رتبه به سایت ها توسط گوگل بررسی میشه ، بک لینک هست... عوامل دیگه هم موثره ولی هیچ کدوم به اندازه ی بک لینک مهم نیستن.

در بعضی موارد نگریستن شده که در اثر افزایش بک لینک، پیج رنک سایت هایی از صفر شده چهار! توضیح این بحث مفصله... کافیه یکم درون اینترنت با واژه ها کلیدی همانند سئو سرچ کنید. تنها این رو بدونید که کافیه لینک شما برای مدت نامحدود در این سایت ها قرار بگیره... در آینده که رتبه شما بالا رفت گوگل رتبه های اول جستجوها رو به سایت شما گزین کردن میده و به تدریج بازدیدکننده ایرانی زیادی به سایت شما میان و اون هنگام است که به هدفتون می رسید. با کسب 10 زیر مجموعه، لینک شما در 10 سایت پربازدید پیمان می گیره، اگه اون 10 پایین مجموعه هم 10 پایین گردآور بگیرن ، لینک شما 100 سایت نمایش داده میشه و همینگونه پیوسته پیدا می کنه تا اینکه به مرز یک میلیون سایت برسه و اون وقته که دیگه نیاز نیست کاری کنید؛ شدامد همیشگی خواهید داشت.



البته با کسب همون 10 پایین گردآور ی ناقابل هم شدامد نکویی برای سایتتون میاد. با کسب 10 پایین گردآور لینک شما در 10 سایت پربازدید قرار می گیره و اگر خواستید می تونید از همونجا فعالیتتون رو قطع کنید و گواه افزایش شدامد سایتتون باشید.



فرمول کلی پیشه به این ترتیبه:


•     سایت ها زیر گردآور شما می شوند.

•    پایین گردآور های شما به چهره جداگانه ذیل گردآور کسب می کنند.

•    به همین ترتیب شما پایین گردآور های تو در تویی خواهید داشت.

•    آخرین مرحله که بی نهایت زیر مجموعه کسب می کنید.