در سالهای اخیر شاهد فراز و نشیبهای بسیاری در بازار گوشیهای هوشمند بودهایم؛ اما مسئلهی مهم این است که مهرههای اصلی این بازی همیشه به سود قابلتوجه دست پیدا میکنند. اپل نیز در دایرهی همین شرکتها قرار میگیرد و بهلطف مشتریان وفادار به برند آیفون، شاهد فروش مناسب محصولات خود بوده است و میتوان روندی یکسانی را نیز در آینده برای گوشیهای هوشمند آن در نظر گرفت. در این هنگام است که خیال اپل از آیفون تاحدودی راحت میشود و فروش کامپیوترهای مک به چالش اصلی برای اپل تبدیل میشود و جذب کاربران ویندوز میتواند بزرگترین موفقیت اپل در آیندهی نزدیک به شمار برود.
بیش از یک سوم کامپیوترهای شخصی مبتنی بر سیستمعامل مایکروسافت از ویندوز 7 بهره میگیرند و این مسئله میتواند بهعنوان فرصت طلایی برای اپل بهشمار برود. نسخهی قدیمی اما محبوب ویندوز تنها با انتشار ۱۲ بستهی نرمافزاری دیگر به پایان خط میرسد و مشتریان سازمانی یا تجاری مجبور خواهند بود تا مبلغ بسیار زیادی را به مایکروسافت پرداخت کنند تا بتوانند همچنان به استفاده از ویندوز 7 ادامه دهند یا به نسخههای جدیدتر ویندوز کوچ کنند.
مهاجرت به نسخههای جدیدتر ویندوز چندان ارزان نخواهد بود و کاربران خانگی باید مبلغ ۱۴۰ دلار را برای گذر از ویندوز 7 به ویندوز 10 پرداخت کنند؛ درحالیکه این مقدار برای مشتریان سازمانی ۲۰۰ دلار خواهد بود. همچنین اگر سازمانها علاقه داشته باشند تا همچنان به استفاده از ویندوز 7 ادامه دهند باید مبلغ ۷۰۰ دلار پرداخت کنند تا امکان استفاده از سیستمعامل فعلی خود را تا ۳ سال پس از تاریخ انقضای آن داشته باشند. هماکنون ۶۴۲ میلیون کامپیوتر با ویندوز 7 در جهان وجود دارد که بسیاری از آنها در بازهی زمانی ۱۲ ماه آینده باید بهروزرسانی شوند. در سوی دیگر اپل توانسته است با فروش ۱۸.۲۱ میلیون دستگاه مک در سال ۲۰۱۸ به درآمد ۲۵.۴۸۴ میلیارد دلاری دست پیدا کند. حال فرض کنید اگر اپل بتواند تنها ۵ درصد از کاربران فعلی ویندوز 7 را به خریداری کامپیوترهای مک ترغیب کند، میتواند چه میزان درآمد از این راه داشته باشد.
همانطور که میدانیم بازار کامپیوترهای شخصی وضعیت چندان مساعدی ندارد و حتی این پدیده در بازار گوشیهای هوشمند هم در حال رخ دادن است. بسیاری از کاربران علاقهای به خرید محصولات جدیدتر ندارند و قابلیتهای تازهای برای ترغیب خریداران، معرفی نشده است. اما وضعیت برای مشتریان بزرگ و سازمانها بسیار متفاوت است. بسیاری از کاربران معمولی بیش از دهها گیگ اطلاعات شخصی و ضروری روی کامپیوترهای خود ندارند؛ اما برخی مؤسسهها باید از هزاران ترابایت دادهی خود حفاظت کنند. امنترین روش برای حفاظت از چنین حجم عظیمی از اطلاعات تنها ازطریق بهروزرسانی ویندوز به نسخهی جدید حاصل خواهد شد زیرا جابهجایی اطلاعات و احتمال از دست رفتن آنها در فرایند مهاجرت وجود دارد و تنها ۱۲ ماه برای انجام این کار فرصت باقی مانده است.
در گذشتهی نه چندان دور انتظار میرفت که کاربران عادی سیستمعامل خود را ارتقا دهند یا اینکه یک محصول مبتنی بر ویندوز جدید خریداری کنند. اما در سالهای اخیر رقبای زیادی برای کامپیوترهای شخصی یا حتی ویندوز به بازار عرضه شدهاند. اکنون خریداران میان طیف انبوهی از محصولات مانندآیپدهای اپل، سرفیس و کرومبوکها حق انتخاب دارند و تمامی دستگاههای گفتهشده، میتوانند نیازهای روزمرهی کاربران را تأمین کنند که بیشتر مشتریان نیز در همین دسته قرار میگیرند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میلیونها نفر نهتنها به ارتقای ویندوز خود فکر نخواهند کرد بلکه ممکن است جذب محصولات غیر ویندوزی سایر شرکتها شوند. دراینمیان نقش اساسی اپل، کمک به مهاجرت کاربران از پلتفرم ویندوز به مک خواهد بود تا بتواند تعداد بیشتری از مشتریان را جذب اکوسیستم خود کند.
اما سازمانهای بزرگ و مخصوصاً شرکتهای توسعهدهندهی اپلیکیشن میتوانند دلایل کافی برای مهاجرت بهسوی مک داشته باشند. با نگاهی ساده میتوان آیفونها و آیپدها را در دست طیف وسیعی از افراد جامعه دید که شامل کارکنان همین مؤسسهها نیز میشود. اما چه چیزی بهتر از یک کامپیوتر مک میتواند با آیفون سازگاری داشته باشد؟ یکسانسازی پلتفرمها میتواند فواید زیادی برای چنین مؤسسههایی داشته باشد و حتی موجب افزایش بهرهوری آنها شود. بهزودی ممکن است که قابلیت اجرای اپلیکیشنهای iOS در مک ایجاد شود که نویدبخش طیف وسیعی از اپلیکیشنهای گوناگون از جمله بازیهای سرگرمکننده است. اما در ادامه به چندین دلیل دیگر برای مهاجرت از ویندوز 7 به مک عنوان میکنیم.
اپل تاکنون ثابت کرده است که متعهد به انتشار بهروزرسانیهای رایگان نرمافزاری و بستههای امنیتی برای سیستمهای عامل خود از جمله مک و iOS خواهد ماند. کاربران قدیمی ویندوز میتوانند با خرید یک کامپیوتر مک مطمئن باشند که در طول عمر دستگاه خود دیگر نیازی به پرداخت هزینهای برای بهروزرسانی نخواهند داشت.
همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، طول عمر دستگاه یکی از عاملهای مهم برای خرید یک محصول جدید بهشمار میرود. البته منظور از طول عمر، مدت زمان مفید استفاده از دستگاه است که از سوی شرکت سازنده، بستههای بهروزرسانی و امنیتی دریافت میکند. این روند برای محصولات شرکت اپل بهصورت میانگین ۵ سال در نظر گرفته میشود؛ یعنی اگر کاربری کامپیوتر مک نسخهی ۲۰۱۹ را خریداری کند تا سال ۲۰۲۴ میتواند از بهروزرسانیها بهرهمند شود؛ اگرچه ممکن است در آن زمان برخی از قابلیتهای جدید روی دستگاههای قدیمیتر قابل اجرا نباشند. این ۵ سال میتواند یکی از نقاط برجسته برای خرید کامپیوترهای مک برشمرده شود.
باور عموم جامعه این است که محصولات اپل گران هستند؛ اما میتوان این گرانی را از جنبههای متفاوتی توجیه کرد. در حالت عادی یک کامپیوتر مک نسبت به رقیب ویندوزی خود گرانقیمتتر خواهد بود اما این هزینهی اضافی موجب بهرهمندی خریدار از بستههای نرمافزاری، عمر مفید طولانیتر و برنامههای جانبی عرضهشده درکنار سیستمعامل مک مانند Swift، iWork و Xcode میشود؛ درحالی که برای خرید چنین برنامههایی در سایر پلتفرمها باید هزینهی بسیار بالایی پرداخت شود. شرکت IBM ادعا دارد که در مدت زمان مفید استفاده از هر کامپیوتر مک در سازمان خود، ۵۰۰ دلار نسبت به ویندوز صرفهجویی میکند. بنابراین پرداخت هزینه بیشتر در ابتدا میتواند بهنوعی یک سرمایهگذاری تلقی شود که در آینده موجب صرفهجویی میشود.
از ابتدای پیدایش انسان، امنیت گزینهای دلچسب و جذاب برای آدمی بهشمار میرفته است. نمیتوان گفت که محصولات اپل غیرقابل نفوذ هستند اما این شرکت توانسته ثابت کند که پلتفرم آن نسبت به سایر رقبا، امنتر است. همچنین پدیدهی امنیت به زمان خاصی محدود نمیشود و با پیشرفت بیشتر فناوری، تلاشهای گستردهتری نیز برای تأمین امنیت کاربران مورد نیاز خواهد بود. کاملاً مشهود است که در عصر حاضر، دستیابی به اطلاعات و حفظ آنها اولویت اول سازمانها و شرکتهای بزرگ است. بههمین دلیل چنین مشتریانی ترجیح میدهند از پلتفرمی استفاده کنند که در حفاظت از دادههای آنها، مطمئنتر است. حتی دو سوم از کاربران بهدلایل امنیتی حاضر هستند به پلتفرم اپل مهاجرت کنند زیرا از جمعآوری اطلاعات شخصی خود توسط ویندوز ۱۰ نگران هستند.
اپل از سالها پیش مهاجرت به مک را برای کاربران سابق ویندوز آسان کرده است. حتی این شرکت برنامهای با نام Windows Migration Assistant ارائه کرده است که فایلها، مخاطبان، بوکمارکها، ایمیلها و اطلاعات مربوطبه تقویم را از کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 7 یا جدیدتر به مک منتقل میکند. کاربران میتوانند ازطریق شبکهی مشترک نیز دادههای خود را میان یک کامپیوتر ویندوزی و یک مک جابهجا کنند یا حتی به کمک برنامههایی مانند Boot Camp یاParallels، نسخهای از ویندوز را روی کامپیوتر مک خود اجرا نمایند.
پس از آنکه سکّان هدایت مایکروسافت بهدست ساتیا نادلا سپرده شد، وی سعی کرد تا مایکروسافت را به شرکت چندپلتفرمی تبدیل کند که هدف اصلی آن، ارائهی سرویسهای پیشرفتهی مبتنی بر وب است. در این مدل تجاری، سیستمعامل مورد استفاده توسط کاربر اهمیت چندانی ندارد و مایکروسافت علاقهمند است تا کاربران از سرویسهای متعدد آن استفاده کنند. بههمین دلیل است که مایکروسافت در سال گذشته توانست با Jamf به توافق برسد تا مهاجرت مشتریان ویندوزی به سوی مک و iOS، آسانتر صورت بگیرد.
طبق شاخص منتشرشده توسط سازمان رضایت مشتری ایالات متحده (ACSI) در سال ۲۰۱۸، خریداران کامپیوترهای مک در بخش لوازم خانگی و الکترونیکی بیشترین رضایت را داشتهاند. همچنین میزان رضایت خریداران آیفونها و آیپدهای اپل نیز در بالاترین سطح در هر بخش مختص به خود قرار داشته است.
با اتمام مهلت مایکروسافت برای کاربران ویندوز 7 و همچنین درصورت معرفی نسخههای جدید مک از سوی اپل، ممکن است شاهد تحولات بسیاری در آیندهای نزدیک باشیم. نمیتوان برندهی قطعی این جدال را مشخص کرد و عوامل بسیار زیاد دیگری در جذب مشتریان بهسوی یک اکوسیستم خاص از جمله عادت چندین ساله به یک پلتفرم وجود دارد. اما درنهایت اگر اپل بتواند حتی درصد کوچکی از کاربران ویندوز را بهسوی خود جلب کند، میتواند درآمد هنگفتی در سال مالی ۲۰۱۹ به ثبت برساند.