قالب های فارسی وردپرس 3

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 3

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

هوآویMaimang 6؛ نخستین اسمارت فون با دو دوربین دوگانه

هوآوی به تازگی گوشی Maimang 6 را معرفی کرده که در چند هفته گذشته اخبار و شایعات فراوانی پیرامون آن منتشر شده بود. اکثر اطلاعاتی که درباره این گوشی درز پیدا کرده بودند صحیح بوده و گوشی دارای بدنه‌ای فلزی با دوربین دوگانه اصلی به صورت عمودی است و حسگر اثر انگشت در پایین ماژول دوربین قرار دارد. نام و لوگوی هوآوی در جلو و پشت این گوشی نقش بسته و تمامی کلیدهای فیزیکی آن در سمت راست بدنه قرار گرفته‌اند.

به گفته Android Headlines با این که نمایشگر Maimang 6 بدون حاشیه نیست اما قطر این حاشیه‌ها زیاد نبوده. این نمایشگر ۹/۵ اینچی با رزولوشون ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل از نسبت ابعاد ۱۸:۹ بهره می‌برد و توسط یک شیشه ۲٫۵D محافظت می‌شود.

گوشی جدید هوآوی از چیپست ۶۴ بیتی کایرین ۶۵۹ با هشت هسته و پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 بهره می‌برد. همچنین حافظه رم آن۴ گیگابایت بوده و حافظه داخلی آن ۶۴ گیبابایت است که قابل ارتقا نیز است. باتری این گوشی ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت داشته که با قابلیت شارژ سریع همراه است.

گوشی هوآوی Maimang 6 با چهار دوربین به بازار عرضه می‌شود به این معنی که دو دوربین در پشت آن و دو دوربین در جلوی آن قرار گرفته‌اند. دوربین‌های پشت دستگاه دارای سنسورهای ۱۶ و ۲ مگاپیکسی بوده که به همراه یک فلش دورنگ هستند در حالی که سنسورهای دوربین جلویی ۱۳ و ۲ مگاپیکسل هستند.

هوآوی این گوشی را با اندروید ۷ نوقا و رابط کاربری Emotion UI 5.1 در سه رنگ مشکی، طلایی و آبی و با قیمت ۲۳۹۹ یوآن چین (۳۶۴ دلار آمریکا) به بازار عرضه خواهد کرد.

دوربین آیفون ۸ و ۸ پلاس در صدر رتبه‌بندی DxOMark !

فروش گوشی‌های هوشمند آیفون ۸ و ۸ پلاس از امروز آغاز شده و وب سایت DxOMark بررسی کاملی از دوربین هر دو موبایل منتشر کرده است. این دو گوشی با کنار زدن اچ تی سی U11 و گوشی پیکسل از گوگل در صدر رتبه‌بندی DxOMark قرار گرفته‌اند.

به گزارش TechCrunch در گذشته پیکسل در صدر این رتبه‌بندی قرار داشت تا وقتی که U11 با کسب امتیاز ۹۰ این جایگاه را از آن ربود. اما حالا دوربین آیفون ۸ پلاس با کسب امتیاز ۹۴، عنوان بهترین دوربین موبایلی که تاکنون توسط این سایت بررسی شده را بدست آورده است. همچنین آیفون ۸ نیز با دریافت امتیاز ۹۲ جایگاه دوم را از آن خود کرده.

 

 

آیفون ۸ پلاس در بخش عکاسی با امتیاز ۹۶ می‌درخشد در حالی که در بخش ویدئو امتیاز ۸۹ را بدست آورده که هم‌امتیاز گوشی U11 و کمی پایین‌تر از امتیاز ۹۱ پیکسل از گوگل است. بنا به گزارش DxOMark کیفیت عکس این گوشی عالی بوده و حالت پرتره آن در بین گوشی‌ها پیشتاز است. همچنین ثبت تصاویر HDR آن به لطف نرم‌افزار پیشرفته، بسیار خوب بوده و بهترین زوم و افکت بوکه را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر در شرایط با نور کم دوربین این گوشی در زمینه فوکوس خودکار کمی مشکل داشته و رنگ‌های ناخواسته نیز در تصویر مشاهده می‌شوند.

 

 

در مورد آیفون ۸ باید گفت که امتیاز آن بالاترین امتیاز ثبت شده توسط DxOMark برای گوشی با یک لنز دوربین است. البته این مسئله با توجه به این که دوربین آن مشابه لنز اصلی دوربین برادر بزرگ‌تر خود است دور از انتظار نیست. علت برتری آیفون ۸ پلاس همان لنز دوم آن است که عملکرد بهتری در زمینه زوم و افکت بوکه ارائه می‌دهد. ناگفته نماند که عمده نقاط قوت و ضعفی که برای دوربین آیفون ۸ پلاس ذکر شد، برای تک دوربین آیفون ۸ نیز صدق می‌کنند.

پروژه “صفر” گوگل؛ فهرستی از باگ‌های مرورگرها

گوگل چندی پیش از پروژه‌ی کد بازی به نام “صفر” رونمایی کرده بود که به صورت خودکار مرورگرهای معروف را از نظر امنیتی کنکاش کرد و در نهایت ۳۱ باگ امنیتی را در بین این مرورگرها یافت که مرورگر سافاریِ کمپانی اپل در این بین بدترین آمار را به خود اختصاص داد.

جزییات باگ های یافت شده در مرورگرها

اگر به آپدیت‌های ماهانه اپل نگاهی بندازیم، همیشه اسم پچ‌های امنیتی سافاری به چشم می‌خورد که قرار است باگ‌های موجود را رفع کند، اما انگار موفق نبوده.

ابزاری که گوگل برای این کار استفاده کرده  Domato نام دارد که در کنار ۱۷ باگ امنیتی سافاری، تعداد بسیار کم‌تری هم در کروم، اج یا اینترنت اکسپلورر پیدا کرده است. Domato به گونه‌ای طراحی شده که در DOM یا موتور “Document Object Model”  مرورگرهایی همچون سافاری، کروم، اج و … که از آن استفاده می‌کند بگردد.

نکته اینجاست که این تحقیق نشان می‌دهد که موتور DOM خود یکی از بزرگ‌ترین مراکز باگ‌های امنیتی در مرورگرها محسوب می‌شود. مخصوصا اینکه یکی از حملات انجام شده در ماه‌های گذشته از همین طریق و به واسطه باگ‌هایی اینچنینی انجام شده است.

مرورگرهایی که از موتور DOM استفاده می کنند

روند انجام این تحقیق به این صورت بوده که کد مربوطه به صورت اتفاقی بر روی مرورگرها اجرا می‌شده تا نشان دهد آن کد باعث  مشکل می‌شود یا نه. این کار در مورد هرکدام از موارد مورد آزمایش قرار گرفته حدود ۱۰۰ میلیون بار به انجام رسیده است. با توجه به اینکه انجام این کار بر روی یک دستگاه می‌توانست تا مدت‌ها به طول بیانجامد، برای این کار از سرویس‌های ابری گوگل بهره برده شده.

«گوگل پلی»‌ بزرگترین پلتفرم اپلیکیشن جهان شده است

«جیمز سندرز»، مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه گوگل، می‌گوید اکنون «گوگل پلی» بزرگترین پلتفرم میزبان و ارائه کننده اپلیکیشن‌ّها محسوب می‌شود. وی ‌در همین راستا می‌افزاید، نرخ رشد دانلود اپلیکیشن از پلتفرم مذکور هر روز رو به افزایش است و تنها در سال گذشته ۸۲ میلیارد دانلود از آن صورت پذیرفته.

به گزارش AndroidHeadlines عدد یاد شده بسیار بزرگ به حساب می‌آید و به یقین می‌توان ارتباط مستقیمی را بین آن و تعداد تلفن‌ّهای هوشمند اندرویدی پیدا کرد که تا به حال به فروش رسیده‌اند. ضمناً می‌بایست به این نکته اشاره کنیم که گوگل پلی در زمان حاضر از ۲.۷ میلیون اپلیکیشن میزبانی به عمل می‌آورد و این در حالیست که «اپ استور»، ۲.۲ میلیون اپ را در اختیار کاربران پلتفرم خود گذاشته است.

موبایل‌های اندرویدی این روزها با قیمت‌هایی بسیار مناسب به بازار عرضه می‌شوند و تنها با پرداخت هزینه‌ای ۷۰ دلاری می‌توان دستگاهی را تحت این سیستم‌عامل خرید، ضمناً در خود گوگل پلی نیز ۷۸ درصد برنامه‌ّها یا رایگان هستند و یا به پرداخت‌های کوچک درون برنامه‌ای اتکا کرده‌اند. در سوی دیگر آیفون و آیپد با قیمتی به مراتب بیشتر به دست علاقه‌مندان خود می‌رسند و تعداد اپ‌های رایگان برای آنها نیز کمتر است -۶۹ درصد اپ‌های اپ استور رایگان هستند-. با یک قیاس ساده میان داده‌های ارائه شده، می‌توان به راحتی دید که گوگل چگونه توانسته از فروشگاه‌ اپلیکیشن رقیب خود پیشی بگیرد.

البته ناگفته نماند با وجود این جدال سخت، هنوز هم سهم عمده‌ی بازار تنها به همین دو فروشگاه تعلق دارد و گوگل پلی در کنار اپ استور ۹۹.۶ درصد کاربران اسمارت فون‌ها و دیگر ابزارهای مشابه را جذب خود کرده‌اند.

آقای سندرز در صحبت‌های خود می‌افزاید، از جمله دیگر دلایل موفقیت آنها، توجه بیش از حد به توسعه‌دهندگان است. گوگل همواره تلاش کرده ابزارهای تحلیلی متعددی را برای توسعه‌دهندگان مهیا سازد و ضمناً فضای راحت و بی‌دغدغه را برای انتشار محصول فراهم آورد.

شیوه‌های مختلف پرداخت که برای ۱۳۵ کشور گوناگون در نظر گرفته شده‌اند و امکان بهره‌برداری از اپ‌ها در ابزارهایی جدید مانند کروم‌بوک‌ها نیز راه را برای اهالی مانتین ویو هموارتر ساخته‌ تا رشدی سریع‌تر را تجربه نمایند.

IE9 همه چیز را نگه می‌دارد

از زمانی که امکان گشودن Tabهای مختلف در یک‌ پنجره IE فراهم شده، بسیاری از کاربران تمامی وب‌سایت‌های مورد نیازشان را در یک پنجره باز می‌کنند.

حال اگر این پنجره ناخواسته یا به اشتباه بسته شود، ممکن است نتیجه چند ساعت وب‌گردی و جستجو در وب‌سایت‌های اینترنتی به یکباره از بین برود.

 

همان‌طور که در گذشته در قالب مباحث دیگر عنوان شد، چند راهکار برای ثبت نشانی وب‌سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌شود، وجود دارد که شاید سخت‌ترین آنها ذخیره (Save)‌کردن آن باشد! Pin‌کردن وب‌سایت‌هایی که بسیار با آنها سروکار دارید در نوار ابزار و منوی استارت راهکار دیگری است که فقط می‌توانید از طریق IE9 و در ویندوز 7 یا نسخه R2 ویندوز 2008 سرور به آن دسترسی داشته باشید. اما برای حفظ نشانی وب‌سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید، راه‌حل‌های بهتری هم وجود دارد.

 

برای ثبت نشانی یک وب‌سایت، پس از این‌که آن را باز کردید، کلید ترکیبی Ctrl+D را بفشارید. در کادر

Add to Favorites نام وب‌سایت درج شده که می‌توانید به دلخواه آن‌را تغییر دهید.

در قسمت Create in نیز می‌توانید قسمت یا پوشه‌ای را که می‌خواهید وب‌سایت به آن اضافه شود، انتخاب کنید.

 

برای این‌که آیکون وب‌سایت مورد نظر در نوارFavorite‌ها مشاهده شود، ‌باید در قسمت Create in، Favorites bar را به عنوان محل ذخیره‌سازی برگزینید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی دکمه New folder، پوشه‌ای در قسمت Favorites ایجاد کرده و وب‌سایت‌هایی با موضوع یکسان را در آن قرار دهید.

فراموش نکنید که به صورت پیشفرض نوار Favoriteها در IE9 غیرفعال است. برای فعال‌کردن آن می‌توانید با کلیک راست در قسمتی از فضای خالی بالای پنجره IE9 گزینه Favorites bar را در حالت انتخاب قرار دهید.

 

برای مشاهده وب‌سایت‌های اضافه شده به قسمت Favorites دو راه وجود دارد؛ اول آن‌که کلید Alt کیبورد را بفشارید تا نوار ابزار در بالای پنجره IE9 ظاهر شود. پس از آن می‌توانید از منوی کشویی Favorites فهرست تمامی وب‌سایت‌های Add شده و پوشه‌هایی را که ایجاد کرده‌اید مشاهده کنید.

 

راه‌حل بهتر و ساده‌تر استفاده از پنل Favorites است. روی آیکون ستاره در سمت راست و بالای پنجره IE9 کلیک کنید تا پنل مربوط باز شود. برگه Favorites حاوی فهرست تمامی وب‌سایت‌ها و فولدرهایی است که به سایت‌های موردعلاقه‌تان افزوده‌اید.

اگر روی فلشی که در کنار دکمه Add to favorites قرار دارد کلیک کنید، چند گزینه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

فرض کنید در یک پنجره IE9 تعداد زیادی تب باز کرده‌اید و می‌خواهید موقتا پنجره را ببندید؛ برای اضافه‌کردن تمامی تب ‌های جاری به قسمت Favorites کافی است گزینه Add currents tabs to favorites را انتخاب و نام و محل ذخیره‌سازی را تعیین کنید تا یک پوشه حاوی نشانی تمامی وب‌سایت‌های جاری برایتان ایجاد شود.

 

گزینه دیگر Import and Export ‌است که توضیح آن در شماره‌های گذشته ارائه شده ‌است. از طریق این گزینه و Wizard مربوط به آن می‌توانید از فهرست وب‌سایت‌های موردعلاقه‌تان نسخه خروجی بگیرید و روی سیستم دیگر Import کنید.

اگر قصد دسته‌بندی وب‌سایت‌های مورد علاقه‌تان را دارید، گزینه Organize farovites را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید پوشه اضافه یا حذف کرده و وب‌سایت‌های موجود در فهرست را دسته‌بندی کنید.

 

وب‌سایت, ترفندهای اینترنتی


IE9 همه چیز را نگه می‌دارد

ابزار دیگری که شاید همیشه آن را نادیده یا دست‌‌کم گرفته‌ باشید، History اینترنت‌اکسپلورر است. همان طور که پیش از این عنوان شد، برای تعیین‌کردن مدت زمان نگهداری تاریخچه IE باید از پنجره Internet Options و برگه Generals روی دکمه Settings در قسمت Browsing history کلیک کرده و مقدار موردنظرتان را در مقابل Days to keep pages in history وارد کنید.

این مقدار که به صورت پیشفرض ۲۰ درنظر گرفته‌شده، بر حسب روز تعیین می‌شود و حداکثر می‌تواند 999 باشد! پس از آن، نشانی تمامی وب‌سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید، در History اینترنت‌اکسپلورر باقی می‌ماند.

 

برای مشاهده فهرست سایت‌های مشاهده‌شده، روی آیکون ستاره در سمت راست و بالای IE9 کلیک کنید و برگه History را برگزینید.

به صورت پیشفرض‌، دسته‌بندی نشانی وب‌سایت‌ها به صورت روزانه، هفتگی و... است و تمامی وب‌سایت‌هایی که در روز جاری با آنها سروکار داشته‌اید، در قسمت Today فهرست شده‌اند.

 

اما می‌توانید به طرق دیگری نیز آنها را دسته‌بندی کنید.

اگر زمانی را که به وب‌سایت مورد نظرتان سر زده‌اید به خاطر ندارید، از منوی کشویی بالای این برگه گزینه View by site را انتخاب کنید تا تمامی وب‌سایت‌های مشاهده شده به ترتیب حروف الفبا برایتان فهرست شود.

همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه Search history، در میان فهرست وب‌سایت‌ها به دنبال گزینه مورد نظرتان بگردید یا با انتخاب گزینه View by order visited today فهرست موجود را براساس ترتیب زمان مشاهده وب‌سایت‌ها مرتب کنید.

کاربردی‌ترین گزینه‌، View by most visited است.

در این صورت در قسمت History سایت‌هایی که اغلب با آنها سروکار دارید برایتان فهرست می‌شود که به صورت خودکار و برحسب نوع عملکرد شما به روز خواهد شد.

 

وب‌سایت, ترفندهای اینترنتی

 

از آخرین تغییرات یک وب‌سایت مطلع شوید

برای اطلاع از محتوای جدید اضافه‌شده به یک وب‌سایت ـ مثلا یک وب‌سایت خبری ـ چه کار می‌کنید؟ هر بار به آن سر می‌زنید؟ راه‌حل ساده‌تر Feed‌کردن آن وب‌سایت در IE9 است.

البته به این شرط که وب‌سایت موردنظر RSS داشته باشد.

 

وب‌سایت را باز کنید و به دنبال آیکون RSS بگردید، پس از کلیک روی آن، صفحه مربوط به RSS باز می‌شود که در کادر بالای آن عبارت Subscribe to this feed قابل مشاهده است.

 

با کلیک روی این عبارت پنجره‌ای به همین نام باز می‌شود که در آن از شما یک نام و محل ذخیره Feed خواسته می‌شود که به صورت پیشفرض پوشه Feeds است.

شما می‌توانید با ایجاد پوشه‌های مختلف، Feedهای خود را دسته‌بندی کنید. اگر گزینه Add to favorites bar را در حالت انتخاب قرار دهید، Feed موردنظرتان در نوار Favoriteها در بالای IE9 نیز قابل مشاهده خواهد بود البته به شرط آن‌که نوار مذکور را پیش از این فعال کرده ‌باشید.

 

وب‌سایت, ترفندهای اینترنتی

 

برای مشاهده پنل Feeds، کافی است روی آیکون ستاره در سمت راست و بالای IE9 کلیک کنید و به برگه‌ای با همین نام بروید.

در این قسمت نام تمامی Feedها قابل مشاهده است.

اگر ماوس را روی هریک از نام‌ها نگه دارید، آیکون Refresh مقابل آن ظاهر می‌شود که می‌توانید از آن برای به‌روزرسانی Feed موردنظر استفاده کنید.از نسخه 3.6 به بعد فایرفاکس، در صورتی که بر روی یک تب جدید کلیک کنید این تب در کنار تب قبلی باز می‌شود. در نسخه‌های قدیمی‌تر فایرفاکس، تب جدید در انتهای نوار تب‌ها و در کنار آخرین تب باز می‌شد. در صورتی که به این عملکرد فایرفاکس علاقه ندارید و دوست دارید مانند گذشته تب جدید در انتهای نوار تب‌ها باز شود، در این ترفند به نحوه انجام این کار خواهیم پرداخت.

 

برای این کار:

ابتدا در نوار آدرس مرورگر عبارت about:config را وارد نمایید.

حال در قسمت Search عبارت browser.tabs.insertRelatedAfterCurrent را وارد نمایید.

بر روی این مورد یافته شده دوبار کلیک کنید تا مقدار آن از true به false تغییر پیدا کند.

اکنون در صورتی که یک تب جدید باز کنید خواهید دید که تب در انتهای نوار تب‌ها و در کنار آخرین تب باز می‌شود.شاید برای شما خیلی سوال پیش امده باشد که چگونه میشه historyگوگل را حذف و غیرفعال کرد.

البته این کار به تنظیمات مرورگر شما بستگی داره.

برای این کار تو برنامهInternet Explorerوارد منویtoolsو بعد Internet Optionsبشید.

در پنجره ای که باز شده وارد سمتcontentبشید

تو این قسمت تو بخش Information Personalروی AutoCompleteکلیک کنید و بعد روی

clear forms و clear password کلیک کنید تا مطلب ذخیره شده حذف بشه

همچنین اگه علامت کنار forms را بردارید اطلاعات بیشتری درآینده ذخیره نمیشه .

کلید ok را فشار دهید تا تغییرات روی بده.در هنگام مرور صفحات اینترنتی به به تصاویر مختلف متحرک در قالب عکس‌های متحرک، فایل‌های فلش و... برمی‌خوریم که گاهی به دلیل سرعت بالای آن‌ها قادر به مشاهده دقیق محتوای آن‌ها نیستیم. در صورتی که از مرورگر فایرفاکس استفاده می‌کنید با استفاده از این ترفند می‌توانید به سادگی محتویات پنجره‌ی مرورگر را ثابت کرده و به اصطلاح فریز کنید.

 تولید و انتشار ای بوک های ویروسی

نوشتن یک کتاب الکترونیکی یا ای بوک اصلا شغل سختی نیست. افزایش بازدید در گوگل به راحتی می توانید این شغل را انجام دهید. شما می توانید دقیقا همان مقالاتی که در سایت خود منتشر می کنید و برای شما ارزشمند است را به کتاب الکترونیکی تبدیل کنید و دوباره منتشرشان کنید.


خب چرا باید این کار را انجام دهید؟ دقیقا به خاطر انتشار آن است. ای بوک ها قابلیت ویروسی شدن را دارند. سایت های کبیر و پر بازدیدی مثل takbook.com و ketabesabz.com هستند که بازدید زیاد فوقانی در روز دارند که این سایت ها به چهره مجانی کتاب شما را در سایت شان منتشر می کنند. بی گمان اگر نوشتار باشند قابلیت اشتراک گذاری در این سایت ها را ندارند.


زمانی که شما ای بوک خویش را در این سایت ها منتشر می کنید افراد بسیاری به ای بوک شما دسترسی دارند و آن را دانلود می کنند. جالب این جاست که این سایت ها علاوه بر منتشر کردن ای بوک رایگان شما در سایت شان، در کانال تلگرام و اپلیکیشن موبایلی خود نیز منتشر می کنند و این برای شما زیاد ارزشمند است.


نکته مهم این است که اگر ای بوک شما کاربردی و سودمند باشد به شدت ویروسی می شود. زمانی هم که ای بوک شما ویروسی شود و سایت های زیادی آن را در سایت خویش قرار دهند کسان زیادی با نام و کسب و کار شما آشنا می شوند و مطمئنا بسیاری متعلق به ها به سایت شما رجوع می کنند.


دقیقا مثل ای بوک “10 شیوه بنیادی برای افزایش ممبر کانال تلگرام” که یک مقاله بود و آن را تبدیل به فایل PDF کردم و در سایت کتاب سبز منتشر کردم. پس از آن هم سایت های خبری زیادی بویژه سایت سرشناس پی سی دانلود این ای بوک را در سایت خود منتشر کردند. برای اطلاع از این قضیه دقیقا عنوان این کتاب را در گوگل سرچ کنید.

بدین منظور:

کافی است پس از نمایش صفحات اینترنتی در مرورگر، نشانگر ماوس را به سمت راست بالای پنجره و محلی که سه دکمه‌ی Maximize ،Close و Minimize وجود دارد ببرید.

بر روی یکی از این دکمه‌ها کلیک کرده و کلیک چپ را نگه دارید و رها نکنید.

خواهید دید که با این کار تمام محتویات صفحه ثابت شده است.

اکنون در همین حال که کلیک چپ را نگه داشته‌اید، نشانگر ماوس را پایین بیاورید و رها کنید تا محتویات صفحه به حالت طبیعی برگردد.فیس‌بوک ایده‌ "چک این" را که به شما امکان می‌دهد تا روی نقشه مشخص کنید که الان دقیقا کجا هستید، برای این به راه انداخت که به تعامل شما با دوستان‌تان دردنیای واقعی کمک کند.

آیا می‌خواهید در پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان کاربر آداب‌دانی باشید که باعث آزار و مزاحمت دیگران نمی‌شود؟ این چند نکته ساده و مهم را که سایت‌های فن‌آوری توصیه می‌کنند، رعایت کنید.

حالا دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که اهل وب‌گردی و جهان مجازی باشد و عضو فیس‌بوک نباشد.

خیلی‌ها دیگر به جای ردوبدل کردن شماره تلفن و ای‌میل، اول اسم یکدیگر را در فیس‌بوک جست‌وجو می‌کنند و برای هم درخواست دوستی می‌فرستند.

شمار بیشتری از کاربران هم حالا در فیس‌بوک از حال و احوال دوستان خود در سراسر دنیا باخبر می‌شوند و حال و روز خود را قبل از هرکجا، در فیس‌بوک استاتوس می‌کنند.

فیس‌بوک هم مثل هر جامعه‌ بزرگ دیگری کم‌کم قاعده و آداب خودش را پیدا کرده است.

اگر می‌خواهید کاربر آداب‌دان و معقول این جامعه‌ مجازی باشید که فعالیت‌هایش برای دیگران دردسر ندارد و موس کامپیوتر دوستان‌تان روی دکمه‌ "هاید" کلیک نمی‌کند تا فعالیت‌های شما از چشم‌شان دور شود، نکته‌های زیر را که سایت فناوری "بازفید" و "مشبل" توصیه می‌کنند، رعایت کنید:

 

- مدام "چک این" نکنید

فیس‌بوک ایده‌ "چک این" را که به شما امکان می‌دهد تا روی نقشه مشخص کنید که الان دقیقا کجا هستید، برای این به راه انداخت که به تعامل شما با دوستان‌تان دردنیای واقعی کمک کند.

دوستان شما می‌توانند ببینند الان در کدام کافه و رستوران هستید تا اگر مایل بودید به شما ملحق شوند.

ما اگر مدام از این امکان فیس‌بوک استفاده کنید و بنویسید که الان در اتاق خود هستید، چند دقیقه بعد آشپزخانه، نه تنها "اجتماعی و جالب" نیست که آزاردهنده هم هست.

این گزینه قرار نیست برای وارد شدن به "خانه خودتان" استفاده شود.

 

- عکس‌هایتان را آنقدر دستکاری نکنید که دیگر قابل تشخیص نباشید

فیس‌بوک تا حد زیادی حول این ایده شکل گرفت که کاربران تصویر ایده‌آل یا بهتری از خودشان را عرضه کنند.

با این نگاه عجیب نیست که خیلی‌ها به دنبال بهترین پرتره از خودشان باشند تا عکس پروفایل آنها شود.

اما قرار نیست این تصویر آنقدر با فتوشاپ دست‌کاری شود که دیگر چندان شبیه به خود واقعی کاربر نباشد.

این‌که نور قرمز فلش در مردمک چشم‌تان را با فوتوشاپ ویرایش کرده و حذف کنید یک چیز است و این‌که رنگ چشم‌ و پوستتان را با فوتوشاپ تغییر بدهید یک چیز دیگر.

عکس‌های شما بهتر است شبیه خود واقعی شما باشند، نه شبیه چیزی که نیستید.

 

- همه دوستان‌تان را به بازی‌های آنلاین دعوت نکنید.

اگر با کسی مراوده‌ای در دنیای واقعی ندارید یا مدت‌هاست که با دوستی اصلا چت هم نکرده‌ا‌ید یا آنها هیچ اطلاعی از علاقه شما به بازی‌های آنلاین ندارند، هیچ دلیلی وجود ندارد که برای آنها دعوت به انواع و اقسام بازی‌های آنلاین را بفرستید.

شاید آن‌ها اصلا هیچ علاقه‌ای به هیچ نوع بازی آنلاین ندارند و این کار شما فقط مزاحمت است.

 

- به "سوال‌های مخفی" درباره‌ی دوستان جواب ندهید

فکر کنید با کسی سه سال قبل یک دوره کارآموزی مشترک داشتید. بعد حالا می‌روید با افزونه‌ "سوال‌های مخفی" به سوالی درباره ظاهر یا شخصیت او که اصلا هم شناخت عمیق و دقیقی ندارید پاسخ می‌دهید.

روی دیوار فیس‌بوک او هم نوشته می‌شود که فلان دوست شما به سوالی مخفی درباره شما جواب داده است، روی این لینک کلیک کنید تا جواب را ببینید.

خودتان را جای او بگذارید، چه حسی به شما دست می‌دهد جز این‌که با یک آدم بیکار و مزاحم روبرو هستید؟

بیشتر کاربران هیچ‌وقت روی این لینک‌ها و افزونه‌ها کلیک نمی‌کنند و فقط در نگاه آنها سطح استفاده شما از فیس‌بوک در این حد برآورد می‌شود و این کارها در قضاوت کلی نسبت به شما تاثیر ناخوشایندی خواهد گذاشت.

 

- برای کسی که یک بار شما را از لیست دوستانش حذف کرده، دوباره درخواست نفرستید

اگر مطمئن هستید که با کسی دوست فیس‌بوکی بودید و حالا دیگر اسم شما در لیست دوستان او نیست، یک توضیح و جواب بیشتر ندارد. او شما را از لیست دوستان خود حذف کرده است.

 

- برای نوزاد تازه متولد شده‌ خود شناسه‌ فیس‌بوک نسازید

همه حق دارند هرچیزی را در فیس‌بوک به شرطی که مطابق قوانین فیس‌بوک باشد به اشتراک بگذارند و منتشر کنند.

زیر۱۳ سال‌ها حق عضویت در فیس‌بوک ندارند و شما با ساختن شناسه‌ کاربری برای بچه‌های خود که هیچ درکی از اینترنت و فیس‌بوک ندارند، عملا این قوانین را نقض می‌کنید.

انتشار ناگهانی تعداد زیادی عکس از هر حرکت کوچک بچه‌تان نیز جالب نیست، یادتان نرود دیگران بچه شما را اندازه شما دوست ندارند و برای آنها کوچک‌ترین حرکت نوزاد شما جالب نیست.

 

- دوستان‌تان را روی عکس‌ها و مطالبی که به آنها مربوط نیست "تگ" نکنید.

برای جلب توجه مخاطب بی‌جهت اسم او را در نظرها، نوشته‌ها و عکس‌هایی که ربط مستقیمی به او ندارد، تگ نکنید.

لابد تا الان متوجه شدید که بلافاصله بعد این کار بسیاری از کسانی را که تگ کرده‌اید، تگ روی نام خود را حذف می‌کنند.

دوستان‌تان اگر استاتوس و نوشته‌ها و عکس‌های شما برایشان جالب باشد لایک می‌زنند و اگر نظری داشته باشند، نظرشان را می‌نویسند.

در فیس‌بوک نباید و نمی‌توان به زور توجه دیگران را جلب کرد.